ANALYSIS OF THE SERVICES MARKETING MIX OF GOFOOD IN PEKANBARU CITY USING IMPORTANCE PERFORMANCE ANALYSIS METHOD

Taufik Setiawan, Fajar Restuhadi, Deby Kurnia

Abstract


 

The marketing mix is important for companies in running their business, including for gofood services. Consumers have expectations of the performance that will be obtained from the company's services. This study aims to analyze the characteristics of gofood consumers in Pekanbaru City and identify aspects of the service marketing mix with the best performance. This research is a survey research with descriptive analysis and Importance Performance Analysis. The results showed that most of the gofood consumers in Pekanbaru City were groups of people who often shopped impulsively, were at an age with a high level of innovation adoption, spread across every sub-district, did not have many dependents, often used social media, had high school education, and low income/still the responsibility of parents. Furthermore, the place aspect becomes the most dominant aspect in the marketing mix.


Keywords


Service marketing mix, gofood, expectations, performance

Full Text:

PDF

References


Amam, dan Pradiptya, A. H. 2017. Mengkaji Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Susu Bubuk Tinggi Kalsium Dengan Pendekatan Multi-Atribut. JSEP Vol 10 No 3.

Anggriani, ida., Indasari, Fera. 2018. Analisis Perbedaan Pembelian Impulsif ditinjau dari Gender Konsumen pada Puncak Toserba Bengkulu. Jurnal Ekombis Halaman 57 – 66.

Enggal, Tria Warsa, et al. 2019. Analisis Bauran Pemasaran Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Baju di Beberapa Department Store di Kota Malang. Jurnal Ilmiah Bisnis dan Ekonomi Asia Vol 13 No 2 ISSN 0126-1258 Halaman 61 – 70.

Lemeshow, Stanley., dan David W. Hosmer J, Janeile Klar & Stephen K. Lwanga. 1997. Besar Sampel dalam Penelitian Kesehatan. Yogyakarta: Gajah Mada Uneversity Press.

Monica, Cindy., Briliana, Vita. 2019. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Continuance Intention Pengguna Go-Food di Jakarta. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil Vol 9 No 02 ISSN 2622-6421 Halaman 115 – 126.

Oktalihadi, Vandawa., dan Hidayat, Rahmat. 2018. Analisis Tingkat Adopsi Teknologi Transportasi Online (Studi Kasus Gojek Padang Tahun 2018). E-proceeding of Applied Science Vol 4 No 3 ISSN 2442-5826 Halaman 897 – 904.

Pranajaya, Gde Made Oki, et al. 2019. Pengaruh Bauran Pemasaran dalam Bisnis Konveksi Clothing Karikatur Bali Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Pada PT. Eka Jaya Makmur Bali. E-journal Ekonomi Bisnis dan Akuntansi Vol 6 No 1 ISSN 2355-4665 Halaman 1 – 7.

PT Gojek Indonesia. 2020. Go-Food. https://www.gojek.com/gofood/ (27 Agustus 2020).

Rangkuti, Freddy. 2003. Bisnis Plan Teknik Membuat Perencanaan Bisnis dan Analisis Kasus. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Riki. 2017. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Keinginan Berbelanja Online. Jurnal Ipteks Terapan Vol 11 No 2 ISSN 1979-9292 Halaman 156 – 167.

Syafirah, et al. 2017. Pengaruh Faktor-Faktor Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Holland Bakery Manado. Jurnal EMBA Vol 5 No 2 ISSN 2303-1174 Halaman 245 – 255.

Wahyuniardi, rizki, et al. 2019. Analisis Kepuasan Pelanggan Terhadap Bauran Pemasaran Menggunakan Integrasi Importance Performance Analysis dan Model Kano (Studi Kasus : L’societe Dine and Bar Bandung). Jurnal Rekayasa Sistem Industri Vol 7 No 2 ISSN 2339-1499.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/ijae.12.2.220-237

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 IJAE ( Jurnal Ilmu Ekonomi Pertanian Indonesia )



Creative Commons Licence

Hak cipta artikel-artikel pada jurnal ini dimiliki oleh penulis, dan penulis bersedia memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal. Pemilikan hak cipta dilisensikan dibawah Creative Commons Attribution 4.0 International License. Lisensi ini memungkinkan penggunaan, pendistribusian, dan pencetakan kembali tanpa batas pada media apa pun, asalkan penulis dan sumber sebenarnya disebutkan.