ANALISIS PEMASARAN JERUK SIAM (CITRUS NOBILIS LOUR VAR) DI DESA KUOK KECAMAATAN KUOK KABUPATEN KAMPAR

Arjuna Hasudungan, Ermi Tety, Eliza Eliza

Abstract


The purpose of this research was to analyze the marketing of Siamese citrus in Kuok Village based on market performance. The location of research is determined purposively, that is the village which become the center of citrus production. Method of sampling farmer by simple random sampling. Determination of sample marketing agency using snowball sampling method by following the marketing channel. To analyze the data used marketing cost analysis, marketing margin, marketing advantage, marketing efficiency, farmer's share and profit to cost ratio.The results show that there are three marketing channels of citrus, namely the marketing channel of I farmers - collector traders - Grade A, Grade B and Grade C), marketing channel II farmers to retailers and marketing channels III farmers sell directly to end consumers. The analysis of market performance shows that the most efficient channels, seen from the calculation of marketing costs, marketing margins, marketing advantages, marketing efficiency, farmer's share and profit-to-cost ratio are on channel II.


Keywords


siam citrus, marketing, market performance

Full Text:

PDF

References


Herdian, F. 2016. Analisis Pemasaran Manggis (Garcinia Mangostana L.) di Desa Jugalajaya Kecamatan Jasinga Kabupaten Bogor. Skripsi. Departemen Ekonomi Sumberdaya dan Lingkungan Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor. Bogor. http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/80425. 8 Februari 2017 (21:53)

Purnamasari, I. A. 2010. Analisis Pemasaran Jeruk di Kabupaten Bangli. Skripsi. Fakultas Pertanian Universitas Sebelas Maret. Surakarta. http://eprints.uns.ac.id/6016/. 11 Februari 2017 (22:31)

Setiawan, J. 2015. Pemasaran Karet (Kajian Struktur, Prilaku dan Penampilan Pasar) di Kabupaten Kuantan Singingi Provinsi Riau. Skripsi. Fakultas Pertanian, Universitas Riau. Pekanbaru.

Setiawan, M. 2011. Analisis Saluran Pemasaran dan Transmisi Harga Tandan Buah Segar (TBS) Kelapa Sawit pada Petani Swadaya di Kelurahan Sorek Satu Kecamatan Pangkalan Kuras Kabupaten Pelalawan. Skripsi. Fakultas Pertanian Universitas Riau. Pekanbaru.

Setyawan, A. 2016. Analisis Efisiensi Pemasaran Anggrek Vanda Douglas di Kecamatan Pamulang Kota Tangerang Selatan. Skripsi. Departemen Agribisnis Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Pertanian Bogor. Bogor. http://repository.ipb.ac.id/. 8 Februari 2017 (21:40)

Soekartawi. 2002. Prinsip Dasar Ekonomi Pertanian : Teori dan Aplikasi. Rajagrafindo Persada. Jakarta

Sudiyono, A. 2001. Pemasaran Pertanian. Malang. Universitas Muhammahdiyah Malang.

Wati, W. 2015. Analisis SCP (Strukture, Conduct, and Performance) Pasar Ojol Di Kecamatan Kampar Kiri Kabupaten Kampar. Skripsi. Jurusan Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Riau. Pekanbaru




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/ijae.11.1.30-45

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 IJAE ( Jurnal Ilmu Ekonomi Pertanian Indonesia )



Creative Commons Licence

Hak cipta artikel-artikel pada jurnal ini dimiliki oleh penulis, dan penulis bersedia memberikan hak penerbitan pertama kepada jurnal. Pemilikan hak cipta dilisensikan dibawah Creative Commons Attribution 4.0 International License. Lisensi ini memungkinkan penggunaan, pendistribusian, dan pencetakan kembali tanpa batas pada media apa pun, asalkan penulis dan sumber sebenarnya disebutkan.